Team Zone

Vorbe care zidesc si vorbe care smintesc

Skip to: Content | Sidebar | Footer

Atitudinea de CLIENT

4 April, 2011 (18:45) | D'ale vietii | By: Florin Popa

Cat pe ce sa uit de binefacerile civilizatiei si de starea de liniste pe care ti-o da mersul dimineata cu masina prin Bucuresti. Avand in vedere specificul activitatii mele (sesiuni de Team Building), programul imi este, in general, suficient de flexibil cat sa pot evita haosul si aglomeratia traficului din capitala. Un pret corect, cred, pentru sambetele si duminicile petrecute “la serviciu”.
Astfel, acest articol s-a nascut (in forma sa bruta) la volan, unde, in locul unui drum de 10 minute am avut la dispozitie un ceas in care am putut sa reflectez intr-o oarecare tihna la lumea din jur.

Filosofia mea de business este centrata in jurul Clientului. De aceasta data m-am gandit ca ar fi interesant sa pun pe hartie cateva vorbe din cealalta parte a “baricadei”, respectiv despre ce inseamna sa fii client.

Vreme de prea multi ani, ca natie, n-am avut incotro decat sa stam plecati si sa acceptam umili cele doua clase ale macelarului din colt, ingamfarea vanzatoarei de la alimentara, aerele functionarului impertinent …
S-au schimbat insa timpurile si trebuie sa ne luam in serios rolul, si, mai ales, responsabilitatile calitatii de client. Daca stam pe margine si acceptam orice aberatie de comportament a oricarui furnizor, maine acesta va face un pas mai departe in ceea ce inseamna calcarea noastra in picioare. Ca merge.

Este deci cazul sa cerem in mod constant respect si comportament decent de la cei care se afla in partea cealalta a tejghelei. Mai departe de o relatie normala intre persoane (lucru care nu mai tine de mult la noi in societate), nu uitati ca suntem cei care platim pentru serviciile respective. Ca furnizorul/functionarul in cauza isi ia salariul pentru ca noi cumparam de la el. Sa-l facem sa inteleaga acest aspect. Daca noi nu mai existam – adica mergem la alta taraba – el va disparea. Daca nu pricepe notiunea, sa ne asiguram ca seful lui o va face.

Asa ca, de fiecare data, cereti si notati-va numele persoanei sau functionarului care va sfideaza. Cereti, de asemenea, sa discutati cu seful lui direct. Sa invete ca viitorul lui depinde direct de modul in care se comporta fata de cei pe care ii serveste. Ca nu se afla la el pe mosie si ca nu el este persoana care face regulile in acest joc. Ca se afla acolo pentru a va fi de folos.
Nu ezitati nicio secunda sa puneti pe hartie cele petrecute si sa faceti o plangere catre conducerea companiei respective. La nivel de Romania sau la sensibilul nivel “corporate” – internetul va va pune la dispozitie datele de contact de care aveti nevoie.
De asemenea, nu neglijati niciun for care reglementeaza activitatea companiei respective – ANPC, ANRE, ANCOM, … – faceti reclamatii peste tot si nu uitati sa treceti in CC, de fiecare data, conducerea intreprinderii respective. Sa stie ce si de unde i-a lovit.

Consider ca este, indiscutabil, datoria noastra, ca clienti, sa cerem sa fim respectati, serviti la timp, bagati in seama. Noi fiind cei care facem regulile. Reguli de bun simt, desigur.
Si sa avem grija ca intotdeauna, la randul nostru, sa tratam civilizat si cu respect orice furnizor.

Aud de multe ori in jur sintagma “parteneriatul dintre client si furnizor”. Nimic altceva decat un dragut discurs de vanzare, pentru ca in realitate nu exista asa ceva. Clientul si furnizorul vor fi intotdeauna de parti diferite ale baricadei, intrucat au interese diferite. Una din parti vrea sa cumpere un produs sau serviciu de o calitate cat mai buna, la un pret cat se poate de mic, de la cineva de incredere, iar celalalt va incerca sa vanda cat mai mult, la un pret cat se poate de mare, oricui.
Niciodata nu vor fi parteneri. Ceea ce nu exclude o relatie civilizata, mutual avantajoasa, de tip win-win.

Cu siguranta este responsabilitatea noastra sa incercam sa schimbam lucrurile din jur. Cu masura si ratiune, asa cum spunea cineva:

“Accept the things you cannot change,
have the courage to change the things you can
and have the wisdom to know the difference.”

As incheia spunandu-va ca adoptand o astfel de atitudine nu va veti simti neaparat mai bine.  Nu-i deloc o placere sa incerci sa educi tot soiul de indivizi care au absentat din plin la cei 7 ani de acasa. Veti consuma timp, energie si cu siguranta nu va veti face prieteni. Dar ati lasat in urma o lectie, si, poate, un viitor client nu va mai “beneficia” de nesimtirea cu care ati fost tratat.
Nu mai lasati deci capul in jos in fata ghiseului, luati atitudine si indreptati strambatatea din jur, daca tot ati decis sa ramaneti in Republica …

Florin Popa
Team Zone – Team Building & Training
www.teamzone.ro

Team Building Blog

Comments

Comment from Lila
Time November 2, 2011 at 3:08 pm

Mare dreptate! Personal, as “trimite la pescuit” toți angajații Orange, datorită incompetentei si lipsei uriașe de bun simt. In al doilea rând, as ” trimite la pescuit ” golanii care se apropie de faliment, dar îți solicita plata integral in avans si fără sa prezinte cel mai mic interes, bă mai mult te mai si sictiresc spunandu- ți ca ai pretenții prea mari. In alta ordine de idei, ce se poate face când golania si hotia pornesc din ” politica firmei ” ?

Write a comment





*