Iulie, 2010

TEAM BUILDING – DECIZIA DE GRUP

”When you have to make a choice and

you don't make it, that itself is a choice.”

 

William James

”Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.”

 

Napoleon Bonaparte

A LUA O DECIZIE presupune a selecta o alternativa dintr-o multitudine de variante disponibile la un moment dat. In fiecare zi suntem pusi in diverse situatii, simple sau complexe, in care trebuie sa optam pentru o directie sau alta. Astfel, in luarea deciziilor complexe intervin factori precum incertitudinea, responsabilitatea, consecintele cu risc marit si alternativele.

In contextul organizational, miza deciziei creste, pentru ca in cazul in care nu optam pentru o decizie buna, consecintele vor depasi nivelul individual, convergand spre cel grupal.

ETAPELE PROCESULUI DECIZIONAL

Luarea celei mai bune decizii implica parcurgerea unui proces organizat si sistematic. Este necesar ca acest proces sa fie bine definit, pentru a diminua riscul de a lua o decizie eronata, datorita insuficientei informatiei si analizei. Deciziile sunt bazate pe un amestec de informatii, date si fapte care capata valoare doar in momentul in care acest tot este procesat si analizat.

Un proces eficient de luare a deciziei este asociat cu parcurgerea unor etape, cu strangerea si analiza informatiilor si, foarte important, trebuie sa fie finalizat cu un feedback corespunzator. Literatura de specialitate prezinta mai multe modele pentru acest proces – compuse din 5, 6, sau 8 etape; pentru simplitate si simetrie vom prezenta in continuare, sintetic, un model alcatuit din 6 faze principale.

DEFINIRE PROBLEMA

GASIRE ALTERNATIVE

EVALUARE ALTERNATIVE

·  Cu ce ne confruntam ?

·  Stabilire obiectiv final

·  Cautare posibile solutii

·  Brainstorming

·  Stabilire criterii evaluare

·  Evaluare si ierarhizare solutii

DECIZIE

IMPLEMENTARE SOLUTIE

MONITORIZARE

·  Tehnici suport decizional

·  Alegerea unei solutii

·  Instrumente de implementare

·  Punerea in practica a solutiei

·  Monitorizare progres

·  Feedback

 DECIZIA DE GRUP

AVANTAJE

DEZAVANTAJE

·   Un numar mare de idei care furnizeaza suportul pentru o decizie optima

·  Creste coeziunea echipei, la fel ca si interesul pentru integrarea in organizatie

·    Interesul personal este subordonat solutiei echipei

·    Se iese din rutina si se genereaza idei noi

·    Decizia poate fi blocata atunci cand nu s-au unificat opiniile diferite din echipa

·  Consum excesiv de timp, datorat discutiilor si divagatiilor

·     Posibile tensiuni si conflicte generate de punctele de vedere diferite

Va stam la dispozitie pentru orice fel de informatii suplimentare:

Telefon:  0742 062 187

 

Email: florin.popa@teamzone.ro

 

Internet Site: www.teamzone.ro